Normaliter lees ik vooraf wat reviews van een restaurant, om een indruk te hebben. Vanwege een last-minutebeslissing om uit eten te gaan (als verrassing voor mijn tafelgenote), deed ik dat niet. Ik reserveerde einde ochtend online op de website van Bistrôt Chapeau zelf voor diezelfde avond, naar aanleiding van een aanbeveling van Michelin (Bib Gourmand). Ik kon reserveren vanaf 17.30 uur maar koos (vanwege verkeer) voor 18.00 uur. Het verkeer zat echter mee, dus om 17.41 betraden we het restaurant. Daar werd ons meegedeeld dat ze om 18.00 uur open gingen en dat ze nog moesten stofzuigen. Toen ik aangaf dat ik op hun website al om 17.30 uur had kunnen reserveren, werd mij verteld dat dit niet zo was. Vreemd, dus gingen we maar een korte wandeling maken door Blaricum. En liet ik mijn tafelgenote op de smartphone zien dat je echt vanaf 17.30 uur kon reserveren (zie ook afbeelding).
Toen we om 18.01 uur de zaak betraden, waren er tot mijn verbazing al drie tafels bezet. En die gasten waren duidelijk niet één minuut binnen, gezien wat er op tafel stond (drankjes, fles water, brood). We kregen een tafeltje voor de wijnkast, een tafeltje dat er ad-hoc bijgezet leek; mijn tafelgenote zat met de rugleuning van haar stoel bijna tegen het schuin achterliggende tafeltje aan. Snel werd de kaart gebracht en ongevraagd een fles koel water op tafel gezet. Even later volgde een mandje brood met boter, eveneens ongevraagd. Dat brood bleek later doodleuk op de rekening te staan (€ 4,50).
We kozen voor het Bib Gourmand driegangenmenu (€ 49,50 p.p.). En toen begon het lange wachten. Dat gaf me de gelegenheid om eens goed rond te kijken. De vreemde tafelschikking viel mij op. Aan een grote ronde tafel voor vier personen zaten twee mensen. Een gezelschap van vier personen zat echter aan twee kleine ronde tafeltjes. Apart! Maar door het lange wachten was er alle tijd om alles eens goed te observeren. Het werd mij duidelijk dat de twee personen vaste gasten waren. Blijkbaar hanteert dit restaurant het principe: vaste gasten zijn koning, nieuwkomers moeten het met minder doen.
Het voorgerecht: mijn tafelgenote had de Rilettes de Poissons, ik de Pate de Veau. Die laatste was wat flauw van smaak. Daarna het lange wachten op het hoofdgerecht. Mijn tafelgenote had de op de huid gebakken zeebaars terwijl ik de tamme eendenborst had gekozen. Beide gerechten waren uitstekend.
Toen we het hoofdgerecht om was, wees de klok inmiddels ver na 20.00 uur. Aangezien ik nog een stuk moest rijden, verzocht ik om het dessert wat vlotter te laten komen. En dat geschiedde: voor beide de Fraises Wilhelmine. Wederom een prima gerecht.
De keuken van Bistrôt Chapeau is dus goed. De bediening (twee dames) is een ander verhaal. Het jonge meisje (als ik haar zo mag noemen) deed het uitstekend. De andere dame (duidelijk de hoofdgastvrouw; zij was het die ons wegstuurde omdat we te vroeg waren) is een ander verhaal.
Ik heb inmiddels wél reviews (Google en Tripsadvisor) van dit restaurant gelezen (ook daarin wordt regelmatig het lange wachten benoemd) en las dit: “De gastvrouw was gewoon niet hartelijk. Ze kwam zelfs een beetje chagrijnig over.” En: “Het eten was prima, echter de bediening laat zeer te wensen over. De eigenaresse kan beter gaan afwassen dan bedienen. Zij schoffeert klanten als haar iets niet aanstaat.” Ook: “Gastvrijheid mede door norse gastvrouw ver te zoeken.” Deze: “De gastvrouw vonden wij nogal kortaf en niet echt vriendelijk. Misschien had zij haar dag niet. Het meisje in de bediening deed het prima!” Ik las: “Uitermate onvriendelijke bejegening!” Ik las ook: “We vroegen ons af of de eigenaar weet dat de hostess zo'n hork is...” En deze: “Mijn advies aan de gastvrouw is om eens kritisch te kijken naar haar eigen houding richting klanten.” Een ander: “Zeer onbeschofte gastvrouw.” En nog eentje: “Service bestond uit 2 personen, een verschil van dag en nacht. Een zeer opgewekte aardige en toeschietelijke dame: chapeau is op z’n plaats. De ander een wat norse ongeïnteresseerd ogende collega was een tegenvaller.”
Laat ik volstaan met de constatering dat ik goed begrijp wat al deze mensen bedoelen. Mijn tafelgenote en ik laten dit restaurant voortaan links liggen.
Prijs/kwaliteit: 4Service: 2Eten: 8Sfeer: 2
W8450WKmarcom één jaar geleden