De belangrijkste stappen om je geld terug te krijgen na een aankoop met een creditcard

Bjorn

31 januari 2021

Bjorn De belangrijkste stappen om je geld terug te krijgen na een aankoop met een creditcard

Het is belangrijk om je rechten te kennen als je iets met een creditcard koopt. Dit artikel laat je zien welke stappen je moet nemen als je voor een artikel hebt betaald maar het nooit hebt ontvangen. Hoe krijg je je geld terug?


Door de huidige pandemie waar we inzitten zijn we nog meer online gaan bestellen. PostNL boekte in 2020 een record van 337 miljoen bezorgd pakketen, wat neerkomt op  bijna 1 miljoen pakketen per dag. Deze groei neemt helaas ook negatieve dingen met zich mee, namelijk de groei in vermiste pakketten, beschadigde pakketten en oplichting.  

Buitenlandse webshops zoals Wish en AliExpress doen het goed bij Nederlanders. Het grootste probleem bij deze winkels is dat je op voorhand niet weet wat de kwaliteit van het product is én of je aankoop de reis vanuit China überhaupt overleeft. In sommige gevallen ben je niet tevreden over je aankoop en wil je graag je geld terug.

Heb je betaald met een creditcard? Je hebt dan de mogelijkheid om je geld terug te krijgen via je creditmaatschappij. Een handig voordeel die veel creditcardhouders vaak niet weten is dat bijna alle betaalde creditcards een aankoopverzekering hebben. Met deze ingebouwde verzekering heb je vaak tot 180 dagen na aankoop de mogelijkheid om je geld terug te vragen. Ook wanneer je product gestolen is, of wanneer je online bent opgelicht.

Geld terug bij Nederlandse webshops met een creditcard

In Nederland hebben we de Wet Koop op Afstand. Naast dat je mag verwachten dat je een werkend product ontvangt, heb je door deze wet de mogelijkheid om je aankoop binnen 14 dagen ongedaan te maken. Met kleine uitzonderingen zoals een reis, maatwerk of persoonlijke producten.

Bij bekende webshops zoals Bol.com en Coolblue zul je niet snel problemen ondervinden, maar bij onbekende/nieuwe webshops kan dit anders zijn. Dit kan gaan over een afwijkend product, lange levertijden en in het slechte geval oplichting. 

Niet tevreden met je aankoop of wacht je al weken op je bestelling? Neem altijd eerst contact op met de webwinkel waar je besteld hebt. Je kunt ze bellen of een e-mail sturen, maar houd er altijd rekening mee dat elk bedrijf zijn eigen procedure heeft. Door de huidige pandemie kan dit soms dagen duren door de drukte. 

Kom je er niet uit of krijg je na weken wachten nog steeds geen gehoor, dan kun je gebruik maken van je aankoopverzekering van je creditcard. Bij betaalde creditcards van Mastercard, VISA en American Express kun je binnen 180 dagen na aanschaf gebruik maken van deze verzekering.

Bij ICS (uitgever van Mastercard en VISA) gelden de volgende stappen:

  1. Kijk eerst of een andere verzekering de schade dekt, zoals een Inboedelverzekering.
  2. Heb je daar geen dekking? Bel de ICS Servicedesk.
  3. Zij controleren of je aankoop in aanmerking komt voor vergoeding.
  4. Zo ja, dan sturen zij je het schadeformulier en de polisvoorwaarden.
  5. Stuur het schadeformulier op naar de verzekeraar van ICS.
  6. De verzekeraar neemt je claim in behandeling. Je krijgt binnen 2 weken een bevestiging.
  7. Daarna krijg je vaak binnen 2 weken bericht of je geld terugkrijgt, en hoeveel. 

Bij oplichting

Voorkom extra slachtoffers en doe altijd aangifte als je bent opgelicht! Dit is vaak een vereiste om aanspraak te maken op de aankoopverzekering. 

AliExpress AppPostNL paketten

Geld terug bij buitenlandse webshops zoals AliExpress en Wish

Als je iets bestelt van een Europese webwinkel die gevestigd is in de Europese Unie, dan heb je dezelfde rechten als bij een Nederlandse webshop. Voor het onderstaande gedeelte focussen we ons even op webshops buiten de Europese Unie. 

Elk land heeft zijn eigen regels waar lokale bedrijven zich aan moeten houden. Zo kunnen je rechten m.b.t. retourneren, bedenktijd of annulering anders zijn dan Nederlandse webshops. Bestellen uit het buitenland brengt vaak lange verzendtijden met zich mee zoals je vaak ziet bij AliExpress of Wish. Dit kan in sommige gevallen meerdere maanden duren, en dit is (helaas) geen reden om je aankoop eerder te ontbinden.  

Net als bij Nederlandse webwinkels moet je eerst contact opnemen met de desbetreffende shop. Probeer bij sites als Ebay, Etsy, Wish of AliExpress direct contact op te nemen met de verkoper. Kom je er niet uit, dan kun je contact opnemen met het platform waarop de verkoper actief is. 

Kom je er helemaal niet uit of krijg je na weken wachten nog steeds geen gehoor, dan kun je gebruik maken van je aankoopverzekering van je creditcard. Bij betaalde creditcards van Mastercard, VISA en American Express kun je binnen 180 dagen na aanschaf gebruik maken van deze verzekering.

Tip

Ondanks dat je bij AliExpress kan betalen met iDEAL, raden wij aan om altijd te betalen met een creditcard. iDEAL heeft namelijk geen aankoopverzekering. Betaal daarom altijd online met een creditcard.

Wijkt je aankoop enorm af van de productomschrijving, of gaat deze na enkele weken al kapot? Ook dan kun je je geld terug vragen via je creditcard. Probeer hierbij zoveel mogelijk gegevens door te geven aan je creditcardmaatschappij.